woensdag 18 juni 2008

MEDITATIEF ANGER MANAGEMENT
Adem boosheid eruit
Boosheid is een van de lastigste emoties, naast angst. En we kunnen nog bang zijn om onze boosheid te uiten ook. De meeste mensen mogen eerst als kind niet boos zijn van anderen, en als volwassene niet van zichzelf. Wie het spirituele pad opgaat komt vaak nog oude boosheid in zichzelf tegen, die is meegezeuld door de jaren heen. Diep weggestopt, vaak. In meditatie kan zoiets onverwacht weer voelbaar worden. Aan sommige mensen kun je dwars door hun glimlach heen zien dat ze diep van binnen eigenlijk boos zijn. Soms staat hun hele gezicht ernaar, en bij anderen is de vastgehouden woede in de ogen gekropen. Natuurlijk mogen we best boos worden – er kunnen heel goede redenen voor zijn – maar het zou dom zijn om boos te blijven.
Angst is eigenlijk gemakkelijker te verdringen dan boosheid. Weggestopte angst maakt koud, woede verhit. Maar in beide gevallen onderdruk je energie in jezelf, en wie een rem zet op het uiten van boosheid maakt het ook moeilijker om lief te hebben. Want de energie die in boosheid of liefde wordt omgezet, komt uit dezelfde bron in onszelf. Er zijn allerlei therapieën die min of meer op dit uitgangspunt zijn gebaseerd. Je komt het bijvoorbeeld tegen bij Gestalttherapie en workshops waarin je je woede eruit kunt gooien door op kussens te rammen. Maar het ongeremd uiten van woede door middel van catharsis (een snelle en krachtige emotionele ontlading) is vaak geen oplossing. Je kunt er zelfs nog bozer van worden dan je al was, en dergelijke uitbarstingen kunnen je aura beschadigen.
Ook pogingen om opkomende boosheid snel te transformeren in iets anders, bijvoorbeeld vrolijkheid, een schelle lach of een andere vorm van hilariteit, leiden tot beperkt succes. De film Anger Management met Jack Nicholson in de hoofdrol heeft wel geleid tot navolging in de therapiewereld, maar het ‘weg zingen’ van je boosheid lijkt niet altijd te lukken. En het gevaar is dat dit alleen maar een nieuwe manier is om je emoties te onderdrukken.

Een zachte manier om boosheid te laten varen
Je kunt je boosheid uitademen. Dat is een veel zachtere en meer geleidelijke manier om je van allerlei vastgehouden emoties te bevrijden. Op basis van de bekkenademhaling vanuit het chi-punt is de vastgehouden energie van boosheid af te voeren via de levermeridiaan die eindigt in de grote tenen. Wat we via onze energiebanen afvoeren naar de aarde, hoeven we niet af te vuren op een ander. Wist u dat er aan de lever een chakra verbonden is? En dat er een verbinding is tussen de lever en de 9de en 10de borstwervel? Door ademtherapie en –meditatie kunnen we ons van blokkades op zulke plaatsen bevrijden, op een vloeiende manier. Het is ‘anger management’ door los te laten.

Mijn collega 'anger management therapist' Jack Nicholson (links)aan het werk
Ook nieuwe, plotseling opkomende boosheid kun je aan de uitademing meegeven. Wie dat eenmaal merkt, hoeft ook niet meer bang te zijn voor het voelen van boosheid. Je kunt jezelf dan ook best eens een knorrige opmerking toestaan, maar het hoeft niet nodig te zijn om je stilletjes of luidruchtig door agressie op sleeptouw te laten nemen. Wie ademt en leeft vanuit de diepte van zijn/haar bekken, kan boosheid zelfs vóór zijn. Want zo kan ook onze liefde weer stromen.

Door steeds weer los te laten kun je misschien zelfs om je eigen boosheid lachen. En lukt dat nog niet, kijk dan eens op You Tube hoe Jack Nicholson als 'anger management therapist' zijn cliënt leert omgaan met boosheid (diverse video's, steekwoord Anger Management). Mag ook nu al, natuurlijk. Maar stop er niks mee weg - laat liever los.

2 opmerkingen:

Izas zei

Beste Peter,

Je boek: Spiritualiteit en energie, die je samen met Ad Van Beckhoven schreef, heb ik juist gekocht.

Ik ben nog maar aan pagina 90.

Mijn probleem is hetvolgende:
Ik ben 2x in mijn leven op mijn staartbeen gevallen, waarvan ik je kan meedelen dat ik de eerste keer zo'n 5 jaar oud was en dacht dat ik ging sterven omdat ik geen zuurstof meer binnenkreeg en me gewoon overgaf aan die situatie.

Waardoor ik seconden daarna terug zuurstof binnenkreeg en ik terug kon ademen...

Jarenlang heb ik allerlei klachten gehad, zoals lichte CVS, migraine en dergelijke... Eigenlijk weinig energie...

Ik voel dat ik moet leren gronden. Dat lukt mij tot nu toe nog niet en ik denk dat die bekkenademhaling wel iets voor mij zou zijn.

Waar kan ik dat beoefenen? Ik ben zelf van Zuid-Limburg, België.

Kan u mij hierin verder helpen?

Laat u mij iets weten?


Groetjes,


Izas

Peter Kampschuur zei

Beste Izas,

Pas vandaag, 26 januari 2014, zie ik je reactie op m'n blog. Sorry! Als je nog behoefte hebt aan ademtherapie, kun je me het beste even een mailtje sturen (peter.kampschuur@kpnmail.nl).
Je kunt bij mij terecht, of eventueel iemand die iets dichter bij Belgisch Limburg zit. Laat maar weten!
Hartelijke groet, Peter