dinsdag 16 juni 2020

Word je bewust van je ware identiteit

en bevrijd je van misleidende identificaties



Het kortgeleden verschenen  zomernummer van het tijdschrift Mantra (23) heeft als thema: 'Identiteit'. Daar is tegenwoordig veel over te doen. Woorden als 'identiteit', 'persoonlijkheid' en 'individualiteit' worden vaak slordig en door elkaar heen gebruikt. Maar die termen betekenen geenszins hetzelfde, en discussies over onze 'eigen' identiteit gaan meestal over identificaties - 'dingen' waarmee mensen zich vereenzelvigen.

Wij zijn niet wat we denken. En je persoonlijkheid is meer een kwestie van wat je doet dan van wat je bent. Je kunt je identificeren met wat je maar wilt - je beroep, je lidmaatschap van een club, je huidskleur, je nationaliteit, je voorkeur voor het één of je hekel aan het ander, enz. enz - maar dat is allemaal niet wat je bent en het maakt je evenmin tot dat wat je wel bent.

Wees of wordt een vrij mens en laat al die identificaties los! Het zijn valse identiteiten. Lees er meer over in mijn bijdrage aan dit nummer van Mantra, onder de titel De oceaan in de druppel - De paradox van identiteit en individualiteit.

Losse nummers van Mantra zijn te bestellen via www.MagVilla.nl , en verkrijgbaar bij enkele gespecialiseerde boekhandels: De Boekerij in Zutphen, De Kraanvogel in Culemborg en De Kleine Monnik in Winschoten
Voor abonnementen: abonnement@edicola.nl

zaterdag 11 april 2020

ONTSPANNEN: GOED VOOR JE IMMUNITEIT

Versterk je immuunsysteem door ontspanningsoefeningen te doen


Het overgrote deel van de bevolking zal vroeg of laat in aanraking komen met het nieuwe coronavirus. Maar terwijl de pandemie volop woedt wordt duidelijk dat veel mensen daar slechts heel milde gezondheidsklachten aan overhouden terwijl anderen erdoor overlijden. Vooral ouderen en mensen die al een andere ziekte onder de leden hadden bezwijken onder een corona-infectie. Wat we nodig hebben: een sterker maar ook evenwichtiger immuunsysteem!


De verschillen in de mate waarin men ziek wordt van het coronavirus hebben alles te maken met het functioneren van ieders immuunsysteem.  Jonge en gezonde mensen hebben meer weerstand tegen ziektekiemen; nog heel jonge kinderen hebben bijvoorbeeld een grote thymusklier die volop werkzaam is, terwijl die thymus bij volwassenen kleiner is geworden en eventueel slecht functioneert. Het lijkt erop dat kinderen inderdaad beter bestand zijn tegen het coronavirus en dat zou in de eerste plaats aan hun thymus te danken kunnen zijn.

Het elektromagnetische beschermlaagje dat ontstaat als je immuunsysteem in orde is
Heeft iemand al een aandoening als hij of zij met het coronavirus besmet raakt, dan hapert het immuunsysteem van de persoon vaak toch al. Maar soms is zo'n aandoening nog verborgen gebleven en openbaart de extra kwetsbaarheid zich pas als een virus of bacterie het lichaam binnendringt. Een andere verborgen factor die mensen parten speelt is stress. Het immuunsysteem is bevattelijk voor de spanningen, verkrampingen en andere vormen van stress die men vasthoudt.
Het immuunsysteem zou noch ondermaats moeten functioneren, noch op hol moeten slaan.

Goed voor je gezondheid zorgen - en dus ook voor je immuunsysteem - vraagt om goed ontspannen. Niet door alleen maar wat uit te rusten of afleiding van problemen te zoeken; echt ontspannen betekent loslaten en op een gunstige manier omgaan met je energie. Alleen al een goede manier van ademhalen - met name de bekkenademhaling - kan veel verschil maken! Wie de inademing rustig toelaat en de uitademing voldoende laat gaan - liefst volledig - kan dieper ontspannen en zorgt meteen beter voor zijn of haar immuunsysteem.

In principe kan het lichaam zichzelf beschermen tegen ziekte, en zichzelf ook genezen.

Door lichaamsgerichte meditatieve oefeningen  kun je de thymus en andere onderdelen van het immuunsysteem regenereren c.q. revitaliseren.

Via onderstaande link kun je een geluidsopname van een adem-ontspanningsoefening downloaden. Het gaat om de eerste oefening van een reeks uit de cursus 'Omgaan met energieën' die ik 2x per jaar in Utrecht geef. Deze lichaamsgerichte, meditatieve oefening kan liggend op een stevige ondergrond of desnoods in bed worden gedaan.


De geluidsopname is beschikbaar als mp3-bestand (afspeelbaar op vrijwel alle apparatuur), en als wma-bestand (afspeelbaar met de Windows Media Player).
Klik hier om de meditatieve adem-ontspanningsoefening te downloaden:
https://meditatiegroep.nl/blogpk.html

Deze (eerste) oefening duurt ongeveer 45 minuten. Als je de oefening een aantal malen hebt gedaan, laat dan eens weten hoe de oefening bevalt (zie de tekstkolom links hiernaast). Er zijn nog veel meer oefeningen, zowel voor de liggende houding als zittend en staand. Als je hiermee verder wilt is het wel beter om er enige begeleiding bij te nemen, zodat er kan worden tegemoet gekomen aan persoonlijke moeilijkheden.
Maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst - adem overal doorheen!