vrijdag 30 juli 2010

Hi! Sensitivity!

Hooggevoeligheid is niet het probleem maar de oplossing

In het zojuist verschenen nummer 180 van het tijdschrift Prana staat onder deze kop en ondertitel een bijdrage van me. Het is weer een mooi themanummer geworden, dit keer over sensitiviteit en hooggevoeligheid. Mijn pleidooi is, onder alle omstandigheden goed te voelen - en in te zien dat dit belangrijker is dan zich goed voelen. Gevoeligheid is bewustzijn; wie niet bereid is om goed te voelen, kan zich niet echt bewust van zichzelf worden. Verhoogde gevoeligheid is een grote hulp om je bestemming te vervullen en anderen van dienst te zijn op een manier die zowel bij die anderen als bij je wezen past. Problemen met verhoogde gevoeligheid komen vooral voort uit een weigering, je aan te passen.

Helaas is er bij het verzorgen van de illustraties bij m'n artikel in Prana iets fout gegaan. De afbeelding van de 'jacobsladder' - onderdeel van het 'antennesysteem' waarmee we voelen en dat aarde en hemel in ons met elkaar verbindt - is tweemaal bij het verhaal afgedrukt. In plaats van die tweede keer had het plaatje hiernaast moeten staan: de 'mantel van liefde', een extra aura die vanuit het 8ste chakra (onze 'hemel') om en door je heen kan komen als beschutting tegen negatief werkende energieën. Dat vraagt trouwens meestal wel om enige oefening.

Voor het overige kan ik alle hoogggevoeligen (HSP's, 'high sensitive persons') dit Prana-nummer van harte aanbevelen.
Prana is een uitgave van Ankh-Hermes, Deventer, en is verkrijgbaar in vele boekhandels en kiosken.

3 opmerkingen:

Discgolf zei

grappig. zat net te kijken op de kundalini site en nu ik hier ben lees ik weer wat over high sensitivity. ik zelf ben hoogbegaafd en hooggevoelig en heb kundalini ontvangen toen ik 22 was in mijn eerste meditatie ooit. het duurde 20 jaar voordat ik het wist en ben nu(5 jaar verder) er eindelijk mee aan de slag gegaan. kleine stapjes want ik heb mezelf helemaal ziek gemaakt.tja, ik ervaarde zoveel, ik dacht dat ik gek was. niet echt hoor. ik dacht eigenlijk dat de wereld gek was en ik als enige het goed had maarja, dan ben je toch wel een beetje gek in de ogen van de wereld.lol ik heb me toch een partij verhalen...ik zou wel een boek kunnen vullen. Ben ooit eens begonnen met schrijven maar toen ik het las dacht ik; het klopt wel maarre...mischien sluiten ze me wel op.hahaha(en dat was nog maar 1 pagina).
Nouja, ik ga dat blad zeker checken morgen. kijken of ze het verkopen bij de Donner hier(Rotterdam). Misschien staat er wel iets van een leraar bij die mij kan helpen.
groetjes, Arthur/pdga3791@hotmail.com als iemand me wil schrijven(ik kom nooit op die gmail account)

Angelique zei

Ik ben heel erg blij met nr 180 van Prana!
Met vriendelijke groet van een HSP'r.

Peter Kampschuur zei

Dank voor de reacties. 'Discgolf', 'k heb je gemaild maar kreeg het bericht 'onbestelbaar' terug!

Hartelijke groet,
Peter K